STAWIAMY NA BEZPIECZEŃSTWO SENIORÓW !

warsztaty rowerowe

Warsztaty rowerowe dla seniorów w Miasteczku Ruchu Drogowego Straży Miejskiej m.st.Warszawy

Zapraszamy seniorów do bezpłatnego korzystania z infrastruktury Stacjonarnego Miasteczka Ruchu Drogowego, które znajduje się na terenie IV Oddziału Terenowego Straży Miejskiej m.st. Warszawy przy ul. Sołtyka 8 / 10.

Już za chwilę rozpoczną się Warszawskie Dni Seniora, organizowane co roku na przełomie września i października z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Starszych. To szczególny moment mobilizacji i działania różnego typu podmiotów z sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego na rzecz warszawskich seniorów.

W tym roku Warszawski Tydzień Seniora wydłuża się, tym samym zmieniając nazwę na Warszawskie Dni Seniora. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 22 września – 1 października 2017 r.

Analiza wieku sprawców wypadków wskazuje, że duże zagrożenie powodują osoby starsze. Z danych Policji za 2016 r. wynika, że rowerzyści powyżej 60 roku życia byli sprawcami 479 wypadków, zginęło w nich 67 osób, a 427 zostały ranne. Również z tych samych danych Policji za 2016 r. wynika, że kierowcy samochodów osobowych powyżej 60 roku życia, byli sprawcami 3419 wypadków, zginęło w nich 255 osób, a 4129 zostało rannych.

DSC_0117

Straż Miejska m.st. Warszawy oraz Tramwaje Warszawskie  organizują bezpłatne warsztaty rowerowe dla seniorów „Bądźmy Razem Bezpieczni” , których celem jest przypomnienie seniorom:

  • jak zgodnie z obowiązującymi przepisami prawidłowo poruszać się po drodze,
  • jak i kiedy stosować elementy odblaskowe,
  • jak sprawność psychofizyczna wpływa na percepcję i możliwość kierowania pojazdem,
  • jak bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym jako rowerzysta, kierowca i pieszy,
  • jak na bezpieczeństwo w ruchu drogowym wpływają zmiany biologiczne i mentalne postępujące z wiekiem.

Warsztaty Bądźmy Razem Bezpieczni (część teoretyczna i praktyczna) będą się odbywać codziennie o godz. 9.00 od poniedziałku do piątku od 25 września do 27 października 2017 r..

Zapisy na poszczególne terminy odbywają się w kolejności zgłoszeń, ponieważ grupy powinny liczyć min. 10 osób.

Warsztaty rowerowe są bezpłatne dla seniorów.

W celu dokonania zgłoszenia na warsztaty rowerowe należy wysłać e-maila na adres brb@tw.waw.pl:

W tytule e-maila: „Zapisy na warsztaty rowerowe”

W treści e-maila należy podać następujące dane:
a) Imię i nazwisko

b) Numer telefonu  komórkowego

c) Adres e-mail

W miasteczku zapewniamy rowery, ale zapraszamy także z własnymi jednośladami.

Podczas warsztatów rowerowych każdy z uczestników otrzyma w prezencie kamizelkę odblaskową.

Serdecznie zapraszamy !

DSC_0100

DSC02809_DCE

Uwaga!

Straż Miejska m.st. Warszawy zapewnia rowery oraz kaski rowerowe niezbędne do przeprowadzenia części praktycznej warsztatów.

Na terenie Miasteczka obowiązują przepisy zgodne z Kodeksem Drogowym. Uczestnicy muszą stosować się do umieszczonych tam znaków i sygnałów drogowych, ogólnych zasad i przepisów ruchu drogowego oraz poleceń strażnika miejskiego.

Przed wejściem na teren Miasteczka należy zapoznać się z regulaminem.

REGULAMIN KORZYSTANIA Z INFRASTRUKTURY STACJONARNEGO MIASTECZKA RUCHU DROGOWEGO STRAŻY MIEJSKIEJ M.ST. WARSZAWY – pobierz dokument:

http://www.strazmiejska.waw.pl/images3/miasteczko_ruchu_drogowego_baner/REGULAMIN_MRD.pdf

Warsztaty prowadzone przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej m.st. Warszawy z Miasteczka Ruchu Drogowego przy ul. Młynarskiej 8/10 w ramach kampanii BRB. 

Warsztaty podzielone są na 2 bloki:

  • Część teoretyczną odbywającą się w sali multimedialnej, która dotyczyć będzie sytuacji stwarzających zagrożenie w komunikacji miejskiej i bezpieczeństwa w ruchu drogowym rowerzysty.
  • Część praktyczną na placu manewrowym, gdzie uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość przećwiczyć swoje umiejętności, zapoznać się z obowiązującymi zasadami pieszych, rowerzystów, pasażerów w sytuacjach drogowych i w komunikacji miejskiej. Podczas jazdy praktycznej seniorzy będą mieli możliwość spotkania się z symulowanymi sytuacjami stwarzającymi zagrożenie w ruchu drogowym i w komunikacji miejskiej.

Pamiętaj, że zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa rower powinien być wyposażony w następujące elementy:

  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • co najmniej jedno światło tylne czerwone odblaskowe,
  • co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym lub migającym światłem – obowiązkowe po zmroku,
  • co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym lub migającym światłem – obowiązkowe po zmroku,
  • kierunkowskazy – tylko w przypadku, gdy konstrukcja roweru uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.

Rowerzyści dla własnego bezpieczeństwa zakładajcie kamizelki odblaskowe, szczególnie po zmroku!

NOSZENIE ELEMENTÓW ODBLASKOWYCH PO ZMROKU TO OBOWIĄZEK !

Mieszkańcy dużych miast mogą nie pamiętać, że noszenie elementów odblaskowych po zapadnięciu zmroku jest obowiązkowe także w terenie aglomeracji na drogach poza terenem zabudowanym bez wyznaczonego chodnika. Tego typu rozwiązania z pewnością zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo pieszych i kierowców.

Od 31 sierpnia 2014 roku obowiązek używania elementów odblaskowych dotyczy wszystkich pieszych poruszających się po zmroku poza terenem zabudowanym, w miejscach, gdzie nie ma wyznaczonego chodnika. Wcześniej obejmował tylko dzieci do 15 roku życia. O ile przepis ten jest coraz częściej przestrzegany przez osoby poruszające się na co dzień po takich drogach, to niekoniecznie musi być znany mieszkańcom aglomeracji miejskich. Nie warto w tym miejscu zastanawiać się nad wysokością mandatu i prawdopodobieństwem jego otrzymania, ale trzeba skupić się na aspekcie bezpieczeństwa.

Przepisy nie określają wprost, co jest elementem odblaskowym i w jaki sposób go używać. Najefektywniejszym z nich jest kamizelka, której założenie i zapięcie powoduje, że pieszy jest  widoczny z każdej strony drogi. Popularna opaska powinna znaleźć się na prawej nodze na wysokości kostki. Po pierwsze, pieszy porusza się po przeciwnej do kierunku ruchu stronie pobocza. Po drugie, prawidłowo ustawione światła w samochodzie skierowane są do dołu, co powoduje naturalne skupienie wzroku kierowcy właśnie na tym obszarze drogi.

Nie powinno się przytwierdzać zawieszki odblaskowej do plecaka czy torby. Biorąc pod uwagę, że pieszy porusza się na wprost nadjeżdżających pojazdów, optymalnym miejscem do jej przypięcia jest na przykład suwak kurtki.

Coraz częściej też elementy odblaskowe stosowane są przez producentów odzieży czy obuwia. Takie rozwiązanie również spełnia obowiązek używania elementów odblaskowych. Jego dużym plusem jest noszenie ich stale bez względu na porę dnia oraz miejsce, przez co pełnią swoją rolę m.in. na niedoświetlonym przejściu dla pieszych w mieście.

W przypadku braku elementu odblaskowego można wykorzystać latarkę czy ekran naszego telefonu komórkowego. Co prawda, nie będą to odblaski w ścisłym znaczeniu,  jednak takie rozwiązanie umożliwia kierowcy wcześniejsze dostrzeżenie pieszego na drodze.